tisdag 4 februari 2014

Häck, Björnbär och andra läckerheter..

Hittade två bilder från i somras på våra björnbär på baksidan. Vi plockade tyvärr aldrig alla men i sommar då ska det verkligen ätas! Busken eller klätterväxten som det är verkar verkligen trivas bra. Växer så det knakar!

Bild: Bythecity

Bild: Bythecity

En annan favorit som vi valt att spara är avenbokshäcken på framsidan. Det är nog min absoluta favorit när det kommer till häckar. Den har nu kommit till sin fulla höjd så i sommar ska jag formklippa den då vi vill ha den tät och fin. 

Så här såg den ut i somras:

Bild: Bythecity

Den ska även "förlängas" ut ända ut till gatan tänkte vi. Förstår inte riktigt varför man valt att ha tre olika sorters häckar på en så kort bit.. Längst ut är det ett buskage av den planta/häck som ramar in tomten mot vägen, Sibirisk ärtbuske. 

Åh, längtar till våren nu!!


// Isabelle

2 kommentarer:

  1. Avenbok, vad glad jag blir! Har skrivit ett inlägg på min blogg om avenbok. Vi tänkte plantera en sådan häck själva. Har ni planterat den? Hur gammal är den och hur höga vad buskarna när de var nya?
    Tror du att den blir tjock? Eller måste man ha två i tjocklek tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att ni ska göra. Det var förra ägarna som planterade häcken men skulle tro att det var ca 3 år sedan. Det är ju en snabbväxande häck och den växte enormt mycket på höjden i somras utan att vi gjorde något åt den (inge gödsel eller liknande).. Vår häck är endast planterad som en rad och det ser ut att räcka! Jag tror häckplantorna var barrotade när den planterades. Vi ska som sagt plantera fler i vår så häcken blir längre men då köper vi nog större plantor så häcken blir "färdig" inom 1-2 år. Vårt mål är nämligen att infarten ska bli klar denna sommaren :) Lycka till! Kram Isabelle

      Radera