tisdag 29 april 2014

Småfix..

För tillfället känns det som att vi helt plötsligt har massvis av småprojekt för oss. Precis så jag inte vill ha det. Jag vill avsluta en sak innan något nytt påbörjas, annars blir det ju aldrig klart :)
Dock är ju faktiskt alla stora projekt klara nu som har med huset och trädgården att göra. Okej, garage kvarstår men det har vi inte ens skickat in bygglov för så det kommer bli ett projekt som tidigast påbörjas efter sommaren. 

Lite småfix i gästhuset är fixat idag så i helgen eller helst tidigare än så ska jag ta tag i en storstädning där och bädda rent så det går att sova där ute om det dyker upp några vänner som vill stanna över natten.

Altanen framför huset mot vattnet är så gott som klar nu. För att få bort lite insyn från grannar samt vägen ska A bygga en svart spaljé. Jag har börjat grundmåla virket med falusvart då jag tror jag kommer bli tokig om den ska målas på plats.  

För att mjuka upp den svarta spaljén har jag köpt tre plantor skenhortensia (Schizophragma hydrangeoides) som ska få slingra sig upp mot altanen. 

Ser ut såhär:




Tror det kommer bli super läckert mot allt svart och jag älskar blommorna. Alla vet nog hur en "vanlig" Hortensia (en av mina favoritblommor) ser ut. Stora fina klossar som blommor med graciösa blad. Det jag tyckte var så fint med denna klätterväxten är dem annorlunda blommorna. Det ser nästa ut som små vita blad runt en fläder, ja ni fattar nog :)

Köpte även med mig en Pipranka hem. Bokstavligen älskar den klätterväxten också. Piprankan har blad stora som händer, om inte ännu större. Jag har inte riktigt bestämt mig än vart exakt den ska vara men tanken är att den ska slingra sig upp på en hög gavel på huset.. 



Jisses så många blogginlägg om trädgård det blivit nu sista tiden men det är den enda som roat mig sista veckorna :) Molly älskar dessutom att vara ute så prefekt för oss båda! 

// Isabelle

2 kommentarer:

  1. Hej Isabelle, åh så avis jag blir på dig och att du får pyssla i trädgården! Längtar till vi kommer dit! Skenhortensia ser underbar ut. Har du gogglat någon gång på Bokharabinda-Arkitektens tröst också kallad? De påminner om varandra men tror Bokharabinda är mkt mer kraftig i växtsättet, om man är ute efter en grön mur vill säga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej den har jag missat :) Ska googla och kika..

      Radera